Frode Skaar

INFOBOKS

Født: 09.04.1980

Bosted: Gardermoen (fra Sarpsborg)
Rolle: Teamsjef, fører og eier
Hobby: Rallycross, marketing og eiendom
Telefon: (+47)  938 69 316
Epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Frode startet med bilcross i 1998. Den første sesongen kjørte han i Junior. Frode har kjørt Rallycross i mange sesonger i Super 1600, og har flere pallplasseringer i NM runder. Den første kom i 2009, i det første løpet med Saxo´n, bilde under. Beste plassering sammelagt er 5. plass fra 2011. Frode driver i dag Skaar Racing Team sammen med broren Atle. Til daglig jobber Frode med motorsport gjennom firmaet Motorsport Event. For tiden er det ingen kjøring, men en dag ønsker han å kjøre NM i Super 1600 igjen. Bilen står fortsatt i garsjen. Saxo´n ble sist brukt av Simon Wågø Syversen 2013 og 2014 sesongen.

Frode har i tillegg til NM vært så heldig å få deltatt i totalt 10 EM runder i divisjon 1 a (Super 1600) mellom 2003-2007. Han var den første norske deltageren som kjørte internasjonalt i 1600 klassen (som den gang het Divisjon 1a). Det var sjelden det sto på satsingen, som bilde under illustrerer fra EM runden på Lyngås i 2004. Det ble som best en 4. plass i EM runden på Lyngås 2003, men den største presatsjonen kom kanskje i Tyskland under EM Finalen på Estering banen i 2004 der Frode tok en 9. plass i knallhard konkurranse mot langt bedre biler.

Utviklingen har gått raskt i Super 1600 klassen, og vi klarte aldri å henge med på den økonomiske biten. Vi startet i 2003 med en egen bygd Opel Corsa som SRT hadde ferdig tidlig på høsten 2003. Bilen var alt for tung, og med kun 150 Hk de første sesongene (og faktisk orginal girkasse uten sperre i 2003) ble det vanskelig å hevde seg. Men EM løpene ble alikevel ganske bra siden vekten på bilen passet greit der. Men med biler på opp mot 200-220 Hk var spranget stort. Etterhvert i 2005 fikk også vi bedre motor, og med 192 Hk var bilen raskere, problemet var bare at de aller fleste i EM hadde økt til mellom 220-225, og lagt masse penger i stødempere og understell i sine biler.

Høsten 2007 bestemte vi oss for å bygge ny bil og kun konsentrere oss om NM. Bilen ble bygget under NM reglementet og ble derfor endel lettere. Vi brukte samme motor og gir, men innvesterte i Øhlins dempere rundt om. Denne bilen ble veldig bra tross at vi fortsatt manglet noe motoreffekt. Gjennom 2008 sesongen kjørte Frode flere 5. tider med bilen, men det siste manglet. Det ble som regel B-finaler og der hendte det stadig at det røyk en drivasksel (vi kjørte standard hele tiden). Høsten 2008 fikk vi imidlertid en flott avtale med vår hovedsponsor Stige Senteret AS, noe som gjorde at vi kjøpte bilen Mats Lysen hadde brukt i 2008 sesongen. Bilen ble pusset opp av SRT, og sto i 2009 frem som helt strøken - endelig skulle vi kjøre med en skikkelig bil!

Her fra årets første test på Gardermoen Motorpark 2009. Vi fikk forberedt oss godt til sesongstart og selvtilliten var på topp, "det var nå eller aldri". Det startet bra på Melhus og en 3. plass i 1. NM runde bak Even Hvaal og nykommeren Andreas Bakkeud var vi godt fornøyd med SRT sin første pallplass. Det fortsatte i Kristiansand, nok en 3. plass bak de samme to konkurrentene. Vi var på det tidspunktet blitt en trio som skilte oss ut i NM, og det startet bra også i den 3. NM runden. Det vil si; vi skjønte at det var noe merkelig med motoren, bilen ville ikke starte på morgen løpsdagen.

Her starter en lang rekke av problemer med Saxo´n, noe som gjorde at fortsettelsen ble utrolig vanskelig. Lørdagsmorgen vil ikke bilen starte, og vi må taue den i gang. Tross at bilen er "lat i starten". Kort oppsumert så klarte Frode kvale seg inn til fjerdespor i A-finalen, han lå på en sikker tredjeplass etter 3 runder etter å ha tatt alternativsporet. Da smeler det til i motoren og han skjønner med en gang at det var totalt motorhavari. SRT fikk satt i en reservemotor som ikke var like god, men vi hadde en trygg 3. plass i NM siden vi fikk med oss såpass mye poeng fra Flisa (6.plass). På Lyngås i 4. NM runde ryker girkassa på trening som følgeskader av motorhavariet noen uker tidligere. Null poeng fra Lyngås!

Det siste løpet 2009 ble kjørt med SRT Corsa´n, men på det tidspunktet var "kontoen skrapa". Frode brukte lang tid på å få sammen nok penger til 2010 sesongen, og det første løpet ble kjørt med lånt bil, et løp som forøvrig gav masse glede og innspirasjon. Til 2. NM runde 2010 var Saxo´n klar, den var helt strøken som året før. I det første heatet regnet det, og det ble ingen topptid. Dermed hadde Frode ytterspor og prøvde seg dummdrisitg "på yttern i første sving". Det ble minimale skader, men bilen ble stående igjen midt i banen. På neste runde smeller det noen voldsomt, og "bilen blir knust til pinneved".

På dette tispunktet var motivasjonen totalt fraværende, og Frode som hadde brukt mange år på å oppnå disse resultatene var i ferd med å gi opp. Da bestemmer Atle seg for at denne bien skal kjøres på søndag (noe vi også klarte)! Etter en lang natt på Bærum Biloppretting står vi igjen klare til start søndag morgen til manges forundring, Frode drar starten i sitt heat og vinner overlegent. Desverre blir det en punktering på siste runden så tiden rekker ikke opp mot de beste. Det ble til slutt en 8. plass i denne NM runden. Allerede helga etter er det Vikedal og Frode gjør en tabbe på den nyvannede banen, og setter fronten i en betongkloss. SRT får bilen til finalen og får med seg noen poeng, men da er altså lykken snudd totalt, og motovasjonen var bare å fullføre en treårig sponsoravtale.

De to siste løpene i 2010 går greit, og det avsluttes med en A-finale på Gardermoen Motorpark. Året etter går over all forventing og er faktisk det beste og mest morsomme for Frode sin del. Det ble igjen noen A-finaler og 3. plssen på Orkla var sesongens høydepunkt. På Dokka i finalerunden setter Frode sin beste omgangstid, en 2. tid bak Asgeir Taraldsen. Det går ikke like bra i finalen, for med dårlig kjøring på (udugelige dekk) lørdag var han kun i B-finale. På regn og i dårlig sikt blir det 3. plass og akkurat ikke A-finale. Men en sterk 5. plass sammelagt i 2011 var en god avslutning på en morsom rallycross karriere med mange opp og nedturer.

De siste årene har Frode hatt helt andre roller enn å kjøre selv, blant annet med E-CROSS. Frode har de siste årene levd av motorsporten, han tilbyr fartsfylte firmaevent til private og bedrifter på Gardermoen Motorpark. De fleste prosjektene drives sammen med broren Atle, det E-CROSS og RX Evolution er to prosjekt det satses på i fremtiden.

TILBAKE TIL TEAMET