Førerutvikling

Skaar Racing Team har i utgangspunktet drevet med førerutvikling i mange år med teamets egen fører Frode Skaar. Gjennom det å være "desperat etter å lykkes" har Frode alltid vært en villmann bak rattet, noe som Atle til tider har dratt mye nytte av i sine taktiske og kjøretekniske ferdigheter. Frode er den som har ofret all sin økonomi til motorsport, og med en "dårlig bil" har det blitt mye feiling og prøving underveis. SRT er glad for at veien har vært så kranglete den dag i dag, uten dette ville vi ikke sittet på denne kompetansen og løsningene. Bilde over viser Frode som prøver gå rundt i femtespor på Lyngås uten å lykkes i 2010 (bilen blir vrak en runde senere i gulflagg sone, se bilde under).

I 2009 tok SRT for første gang inn en fører utenfra, og Sindre Backe utviklet seg voldsomt i SRT gjennom 2009 og 2010 sesongen. Sindre tok fem pallplasser på fem løp, derav fire seiere for SRT i 2010 sesongen. Året etter i sin egen bil / team ble det ingen seiere, men Sindre hadde flere pallplasser. Utviklet seg gjorde også Caroline Haug som i 2011 kjørte for SRT med den samme bilen som Sindre brukte året før. En Opel Corsa SRT (bygd selv i 2008) som er klar for utleie høsten 2016 og muligens i 2017 sesongen. SRT har stor erfaring med utvikling av juniorfører i rallycross. Magnus Bergsjøbrenden var også såvidt innom SRT og leide bil for en test og et løp i 2010 (andreplass på Gardermoen bak Sindre).

Gjennom tv innspillinger som Zebra Grand Prix, Golden Goal og Dansken & Finger´n har vi lært mange å kjøre bilcross og rallycross biler. Her er det bokseren Ole "Lukkøye" Klemetsen som sitter bak rattet på Lyngåsbanen i 2010 med Frode som instruktør. Gjennom Motorsport Event har vi også lært mange å kjøre på Gardermoen Motorpark, og dette er noe vi liker godt å være med på.

Prosjektet med Simon Wågø Syversen er det som har lært SRT mest de siste årene. Simon var god allerede når han kom inn i SRT, og var en meritert bilcross fører med seier i landsfinalen 2010 (Bergen, junior). Han hadde også deltatt i tre landsfinaler i senior tross sin unge alder når han kom til SRT i 2013 for å leie Citroën Saxo Super 1600 bil. Vi hadde noen tester før sesongen der Frode satt på for å lære han overgangen til sekventiel giring, noe som gikk veldig greit. Atle og Simon "sparret" godt gjennom 2013 seongen og det ble en femteplass i NM og flere A-finaler. Simon valgte å ta et år til for SRT og i 2014 kom den første pallplassen i en NM runde i Konsmo.

Det ble totalt en fjerdeplass i NM 2014. Simon kjørte er forykende avlutningsløp på Gardermoen og tok en fjerdeplass i løpet. Desverre var en startsmell på Dokka i fjerde NM runde med på å frata SRT og Simon en NM medalje. I løpet av 2014 fikk også Simon vist hva han var god for i en Super 1600 bil med semifinale og en bestetid i EM runden i Høljes. SRT hadde anbefalt Simon å ta en runde for SET Promotion som har vært det klart beste Super 1600 teamet i Europa de siste 10 årene. Etter 2014 drøftet Simon og David muligheter med SRT om hva de skulle gjøre for fremtiden.

Siden SRT ikke hadde noen annen bil å tilby var det naturlig å ta steget ut i Europa sammen med SET Promotion for Simon sitt team. Han kjørte i 2015 RX Lites, en "enhetsbil" med 300 Hk og 4x4. Resultatene variererte noe den første sesongen, men det var også mye bra å spore, spesiel i Barcelona da Simon kom til finalen. RX Lites er rekruteringsklasse til VM Rallycross. I 2016 fortsetter Simon for det finske teamet SET Promotion. Nytt for sesongen er at Simon og SRT tar opp samarbeidet. Atle skal være med på alle tester og løp i 2016. Kapitel 2 forsetter med SRT og SWS.

TILBAKE TIL TJENESTER