Atle Skaar

INFOBOKS

Født: 19.09.1977

 
Bosted: Mysen (fra Sarpsborg)
Rolle: Teknisk sjef, fører og eier
Hobby: Rallycross
Telefon: (+47)  911 69 177
Epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Atle var rundt på mange nasjonale og internasjonale billøp i tenårene, her får han møte en av sine helter Tommy Kristoffersson. Fargrene til Tommy ble også fargene på Atles første bilcross bil i 1997, rødt, grønt og sølv. Kristoffersson hadde også et samarbeid med Jan Hroar Bjørklund i perioden Atle vær lærling på Bærum Biloppretting. Atle ble også med både far og sønn Bjørklund på løp som mekanikker, og Atle har etterhvert blitt en meget god mekkaniker gjennom å prøve ut løsninger på egen biler i SRT. Atle var med som mekanikker for Bjørklund på Lyngsås med nybygd bil i 1996. Jan Hroar hadde den velkjente "Schanche girkassa", og det ble flere turer til Martin Schanche i Drøbak for Atle på den tiden.

Atle startet med bilcross i 1997. Før det har Atle sett uttallige timer med norsk og internasjonal rallycross på tv, live fra tidlig på 80 tallet. Det ble studert kjøreteknikk fra rallycross på VHS kassetter. Han har også mye erfaring fra bilspill opp gjennom årene på hybel i Bærum der grunnlaget for den tekniske forståelsen ble lagt. Desverre har Atle aldri hatt råd til å kjøre så mye billøp selv, men til tider har han gode prestasjoner bak rattet i mindre gode biler. Når Atle setter seg inn å tester kjører han svart ofte gode tider med biler sammenlignet med utøvere som konkurrerer til daglig.

Atle tok over en bil av Kennet Arstad som Terje Morstad bygde til 1996 sesongen. Kenneth kjørte denne bilen  to sesonger før Atle tok over denne bilen da Keneth bygde en Calibra som også Atle tok over noen år etter. Før 2000 sesongen pusset Atle opp hele bilen og monterte glassfiber og utbedret noen detaljer. Bilen kjørte han 4 løp med i 2000, og det ble som best en 3. plass i Arendal under KNA Mesterskapet i Bakkeløp.

Tredjeplassen i Arendal bak Jan Gabrielsen og Pelle Erland som er Norgesmester beviste at Atle kunne nå langt. Året etter ble det desverre et motorras i det første testløpet på Dokka. Atle hadde ikke råd til å kjøre så mange løp med denne bilen etter han bygde opp igjen motoren. Ascona´n ble solgt til Nord-Norge i 2002 der den har den fortsatt fungerer godt på lokale baner. I 2005 stilte Atle til start med ny bil, en Opel Calibra som hadde fått full overgang gjennom vinteren. Bortsett fra motoren. Atle kjørte noen løp, men i Kristiansand sa motoren takk for seg. Bilen ble senere solgt, og Atle har kjørt noen løp i Opel Corsa SRT som han har bygd selv sammen med broren Frode.

Opel Calibra´n ble kjørt på Momarken av Atle for første gang i 2005 sesongen.

Under NM runden i Bakkeløp på Varna i 2008 kjørte Atle inn til sin beste NM plassering. Det ble en fjerdeplass, kun få tideler fra 3. plassen i det ene løpet. Frode kjørte rallycross og Atle kjørte bakkeløp med denne bilen som SRT bygde i 2008. Atle var "hjernen bak" konstuksjonen og bilen fungerte godt sammenlignet med Super 1600 biler som begynte å bli veldig sterkt utviklet på den tiden. Dem siste årene har Atle kun fungert som mekanikker og alt muligmann i teamet SRT. Atle er en meget dyktig kjøreinstuktør, og vi kommer til å utvikle den delen av SRT de neste årene.

Atle er kjøre coach i RX Evolution, og teknisk ansvarlig for E-CROSS. Han er veldig viktig i teamet, sammen med sin bror som har andre kvaliteter. De utfyller hverandre godt, og får til mye sammen i Skaar Racing Team.

Her er en en video fra det aller siste løpet til Atle i 2011 sesongen!

TILBAKE TIL TEAMET