Teknisk kompetanse

For å fullføre en EM runde i Højes får vi låne "delebil" fra arrangøren, SRT hadde knapt råd til å reise rundt på løpne men vi opplevde utrolig mye moro. Atle fant alltid en løsning på problemene som oppsto underveis og det sier vel sitt når vi konkurerte med biler opp mot en million kroner at vi ikke kunne hevde oss når delebilen fra 1984 er verdt 15.000,- og standard forstilling passet "bolt on" på vår Corsa. Det ble flere gode plasseringer i EM runder, men viktigst av alt lærte vi masse og har dratt med oss denne kunnskapet videre de senere årenene. SRT har bygget begge våre Opel Corsa biler selv, den siste har tatt 9 pallplasser på 12 løp i Rallycross Junior med Atle som mekanikker (12 A-finaler).

Atle har alltid måtte finne de beste løsningene uten de beste delene, dette har nok gjort han til den er i dag. Han har åpnet alle girkasser selv i SRT bilene. Under et løp på Gardermoen måtte han skru alt i molekyler og skifte deler før han satt sammen igjen i døråpninga på en sliten Citroen Jumper servicebil natt til søndag mellom en konkurranse. SRT hadde aldri råd til å sette bort motor arbeidet, derfor har Atle alltid gjort dette selv med største pressisjon. Først på våre Opler, senere på vår Citroën Saxo Kit Car. Saxo er en biltype flere andre i Norge kjører, og de har hatt sine motorer hos profesjonelle leverandører som Oreca i Frankrike eller Alternativ Engineering i Danmark.

Som vi pleier å spøke med, da er det helt greit at SRT Saxo´n ikke er topp 4 i Norge når motoren er bygd hjemme i garasjen på kveldstid av SRT. Karosseri arbeid og glassfiber har som regel Frode tatt seg av, SRT har stort sett laget all glassfiber til alle våre biler. Vi har hatt stor glede av å kunne karroseriarbeid, blant annet ved større nødrepeasjoner som gjør at vi kan løse det meste innad i SRT. Mange husker blant annet den stygge krasjen der vår bil ble påkjørt på Lyngås lørdag og vi kom tilbake søndag å ble nr 8 etter en natt uten søvn på noen av gutta.

Denne bilen kjørte vi med igjen søndag, bilde er fra 2. omgang lørdag (se video)!

Atle har også gått til innkjøp av en lastebil som brukes på løpene, i den har SRT det aller meste de trenger for å vedlikeholde rallycross biler under tester og konkurranser. På det meste har SRT hatt tre biler på konkurranse, det har skjedd ved to anledninger. Blant annet når Golden Goal kjørte for SRT på Momarken i 2009, der to biler var i A-finalen. SRT hadde også tre biler til start på NM runden på Gardermoen i 2010 der alle tre var i A-finalen, med blant annet dobbeltseier i juniorklassen.

TILBAKE TIL TJENESTER